
Nye værktøjer til specialområdet – styrk fællesskabet og forebyg mobning
Nu kan specialskoler og specialklasserækker også bruge Skolestyrken. Vi har nemlig udviklet nye redskaber, der understøtter det trivselsfremmende arbejde på specialområdet.
Elever med særlige behov har også brug for at indgå i trygge fællesskaber, og også i fællesskaber blandt specialskoleelever kan mobning opstå.
Vores nye redskaber er målrettet elever med behov for særlige rammer og indsatser, som for eksempel klar struktur og fokus på individuelle behov og forudsætninger.
I Skolestyrken har vi oplevet en stigende interesse og efterspørgsel efter konkrete værktøjer til at arbejde med gruppedynamikker og fællesskaber i en specialskolesammenhæng.
Derfor er vi glade for at vi nu kan imødekomme den efterspørgsel. I arbejdet med at tilpasse og udvikle Skolestyrkens værktøjer og materialer har vi bl.a. arbejdet tæt sammen med Tårnbygårdskolen og fået faglig sparring fra Basen.
Det værdifulde samarbejde med Tårnbygårdskolen og Basen har bidraget til komme helt tæt på og få erfaringer med den praksis, som værktøjerne skal udfolde sig i.
-Lone Smidt, uddannelseskonsulent i Skolestyrken
Trivselsfremme og håndtering af mobning med fokus på gruppens fællesskab
Materialerne tilbyder rammer og værktøjer til at fokusere på fællesskabet og gruppemekanismer som et supplement til arbejdet med individuelle udfordringer og handleplaner.
Skolestyrkens værktøjer støtter det enkelte lærerteam i både at anlægge et analytisk blik på relationerne og fællesskaberne i en elevgruppe eller en klasse – og i at igangsætte og evaluere konkrete tiltag.
Hvem er materialerne til?
Materialerne er til dig, der underviser i en specialklasse og har elever med behov for:
• Klar struktur og rammesætning
• Mindre klasser/grupper
• Flere voksne omkring eleverne
• Opmærksomhed på individuelle behov og styrker (som en ressource i fællesskabet)
Det vil typisk være elever med neurotypiske udfordringer, fx børn med udviklings-opmærksomhedsforstyrrelser, ADHD og autisme.
Jeres skole skal være en del af Skolestyrken for at kunne tilgå materialerne