
Vejledning til kontakt- og trivselsforældre
Vejledning til kontakt- og trivselsforældre
Mange skoler engagerer forældrene i klassens fællesskab ved at nedsætte en gruppe af forældre, som gør en ekstra indsats for klassens trivsel. Disse grupper bliver kaldt trivselsforældre, kontaktforældre, forældreråd eller lignende.
Som trivselsforældre er jeres rolle at støtte op om klassens fællesskab ved at arrangere et antal arrangementer for klassen i løbet af skoleåret. Det kan styrke børnenes fællesskab at få rare oplevelser sammen, og det styrker jeres samarbejde som klasseforældre.
Opmærksomhedspunkter til planlægning af arrangementer
Skolestyrken anbefaler, at I drøfter og forholder jer til nedenstående opmærksomhedspunkter for at sikre, at det bliver overskueligt og overkommeligt for alle familier at deltage.
Hvordan kan I inddrage børnene og lytte til hvad de godt kunne tænke sig?
Elevernes ideer kan nogle gange være vilde og dyre, og derfor er det vigtigt, at inddragelsesprocessen bliver afgrænset og rammesat. At inddrage børnene er ikke det samme som, at børnene bestemmer, hvad de skal lave.
Hvordan sikrer vi, at ALLE børn kan deltage i de aktiviteter, vi planlægger?
Det handler både om, hvilken type arrangementer I planlægger, hvor mange arrangementer der skal være, hvor og hvornår de foregår og om, hvordan I informerer om dem. Vær altid opmærksomme på, om der er behov for en ekstra opfølgning til forældre, der ikke er aktive på AULA, eller som ikke kan læse eller forstå dansk?
Hvad skal budgettet være, og hvem skal betale det?
Hvis der indgår (for høj) egenbetaling kan det medføre, at nogle forældre og elever ikke kan deltage i arrangementerne. I bør sørge for at finde en model, så alle kan deltage og ingen føler sig udstillet/ presset af økonomi.
Vil I holde arrangementerne fri af religiøse traditioner eller koble arrangementerne til forskellige religiøse traditioner?
Religiøse traditioner kan have betydning for, hvilken mad og drikke der kan være, og hvilken type aktiviteter, I kan arrangere.
Der vil ofte være forskellige religioner repræsenteret i en klasse, så vær fx varsom med udelukkende at holde arrangementer relateret til den kristne tradition.
Tager arrangementerne hensyn til alle de familieformer, som er repræsenteret i klassen?
Det kan mod hensigten komme til at virke ekskluderende at holde arrangementer kun for mødre eller fædre, da det kan stille aleneforældre, forældre der bor hver for sig, bonusforældre og samkønnede forældre dårligt. Et andet eksempel er, at det kan give forældre, der bor hver for sig, en ulige adgang til arrangementerne, hvis de fx altid ligger i lige uger.
Inspiration til fælles arrangementer
- Udflugt til en legeplads, aktivitetshal, skov, strand el.lign.
- Orienteringsløb, skattejagt eller geocaching
- Sommerfest på skolen
- Picnic eller fællesspisning
- Legegrupper
- Banko, hjemmebiograf, nytårskur
- Find evt. yderligere inspiration på www.foraeldrefiduser.dk
Hvordan forældre kan understøtte et godt samarbejde i forældregruppen
Husk på, at familier er forskellige, og at alle ønsker det bedste for deres barn.
Tal respektfuldt til og om hinanden i forældregruppen.
Lyt til hinanden og respekter forskellige holdninger.
Hvis I oplever uenigheder i forældregruppen, så sørg for at jeres holdninger ikke kommer videre til jeres børn.
Drøft aldrig enkelte børn eller konkrete sager, når I er samlet i forældregruppen.
Tag altid fat i skolen, hvis I er bekymrede for et barn eller klassens trivsel.