Forældremøde om trivsel
Forældremøde om trivsel
Det er jer som team, der sætter rammerne for jeres forældremøder. I har den pædagogiske faglighed og kendskabet til klassen som helhed.
Skolestyrken anbefaler, at I i fredstid laver fælles og konkrete aftaler for, hvordan forældrene skal reagere, når der er udfordringer med trivslen i klassen.
Det er jeres ansvar at inddrage forældrene på en måde, der fremmer en respektfuld omgangstone. Derudover skal I sikre, at forældrene ikke laver aftaler, som går imod skolens børnesyn og jeres professionelle vurderinger.
Forberedelse af mødet
Når I planlægger mødet, anbefaler Skolestyrken, at I:
- Vælg og forbered de emner, I gerne vil have forældrene drøfter. Find inspiration længere nede på siden.
- Send en dagsorden ud inden mødet.
- Overvej, hvordan I vil takle det, hvis nogle forældre reagerer på en måde, I synes er uhensigtsmæssig. Forbered fx mulige svar, der håndterer situationen uden at udstille eller ekskludere nogen.
Fx i stil med: “Det kan være følsomt at tale om de her ting. Vi kan have vidt forskellige opfattelse af, hvad der er brug for. Jeg tror, det er vigtigt, at vi gør os umage med ikke at pege fingre ad hinanden, så det bliver okay for alle at deltage i mødet.” - Læg en plan for, hvor forældrene skal sidde – fx på deres barns plads eller ved navneskilte. Det skaber tryghed og tilskynder, at forældrene møder hinanden på tværs af klassen.
Anbefalinger til faciliteringen af mødet
- Indled med dagsordenen
- Sæt rammen for mødet. Fortæl fx:
- hvorfor det er vigtigt, at forældre får mulighed for at tale om, hvordan de i fællesskab kan understøtte skolens trivselsarbejde.
- at I forventer, at mødet forløber i en god og respektfuld tone, og at alle har samme mål, nemlig at skabe trivsel i fællesskabet i klassen.
- at I ikke skal drøfte enkeltsager og derfor heller ikke nævne navne, men tage udgangspunkt i noget generelt og tale om klassen som helhed.
- Led mødet og grib venligt ind, hvis tonen bliver hård eller spids.
- Brug evt. Skolestyrkens film (længere nede på siden) som fælles udgangspunkt for drøftelser.
- Brug evt. Skolestyrkens powerpoint (længere nede på siden) til at drøfte forældresamarbejdet med forældrene.
- Rund mødet af med at opsummere de vigtigste pointer og eventuelle næste skridt, I har besluttet.
Inspiration til temaer
Børns Vilkår har udviklet Trivselshjælperen der kan støtte jer i at lave en trivselsplan inden for disse temaer:
- Holdt udenfor
- Digitale fællesskaber
- Hårdt sprog i klassen
- Ny elev i klassen
- Skolefravær
Forældrene skal her arbejde ud fra små cases og dilemmakort og I kan vælge de temaer, som er relevante for jeres klasse.
Formål
- At samarbejde med klassens forældre om at skabe trivsel i klassen.
- At engagere klassens forældre som rollemodeller for eleverne.
- At få indblik i forældrenes perspektiver
- Evt. at informere om Skolestyrken
- Dette møde er forebyggende og egner sig ikke til klasser med pressede fællesskaber eller mobning.
Hvem
Klassens forældregruppe
-
DOWNLOAD
Forældresamarbejde om trivsel
Her finder du en PowerPoint, som kan understøtte jer i at inddrage forældrene på mødet.
Film
Skolestyrken har forskellige film, som I er velkomne til at vise eller dele med forældrene for at understøtte et fælles sprog.
Skolestyrken og mobning
Denne film giver en introduktion til, hvorfor mobning kan opstå, og hvad de voksne skal være opmærksomme på. Filmen beskriver også, hvad Skolestyrken er, og hvordan skolen kan forebygge og håndtere mobning.
Forældredeltagelse i trivselsarbejdet
I denne film beskriver Skolestyrken, hvad der er godt at huske på, når man som forældre gerne vil støtte op om at skabe et trygt klassefællesskab.
Mobningens mekanismer
Denne film beskriver, hvorfor mobning opstår, og hvordan mobning er børnenes problem, men de voksnes ansvar.
Hvad er digital mobning?
Denne film handler om digital mobning, og beskriver hvad forældre og fagpersoner skal være opmærksomme på.